Aikataulujen luotettavuus

Olemme saaneet arvostelua siitä, että linjoille laskemamme aikataulut ovat optimistia, eikä niitä voi saavuttaa suunnittelemallamme rataverkolla. Aikataulut esimerkiksi olisivat mahdolliset vain siinä tapauksessa, että rata on kokonaan erillistä rataa ilman tasoristeyksiä. Ja silloin se olisi myös ”yhtä kallis” kuin metrorata.

Yleisenä vastauksena näihin kommentteihin voi todeta, että TramWestin raitiovaunut liikkuvat Espoon alueella suureksi osaksi samanlaisessa katuympäristössä kuin bussit nykyään. Eikä ole mitään syytä sille, että samassa paikassa kulkeva bussi ja raitiovaunu eivät olisi yhtä nopeita.

TramWestin aikataulut ja liikennöintinopeus perustuvat raitioteille tyypillisiin ratkaisuihin. Niitä ovat:

  • pysähtyminen vain pysäkeillä
  • liikennevaloetuudet huolehtimassa vapaasta kulusta pysäkkien välillä
  • radan sijoittaminen erikseen silloin, kun katuliikenteen määrä aiheuttaisi raitiovaunulle hidastusta
  • aikataulujen sovittaminen eri linjoilla lomittain
  • aikataulujen noudattaminen, ei mahdollisimman nopea ajo

Aikataulujen laskenta

Aikataulut on laskettu 10 metrin tarkkuudella samalla tavoin kuin RaideYVA:n aikataulut on laskettu.

Rata on jaettu jaksoihin, joilla on radan ominaisuuksista riippuva jaksokohtainen ajonopeus. Käytetyt ajonopeudet vaihtelevat välillä 30–80 km/h. Pysäkkien välillä voi olla nopeudeltaan erilaisia jaksoja, kuten kadulla kulkevaa rataa ja erillisrataa. Jokaisen jakson ajoaika on laskettu jakson oman nopeuden perusteella.

Ennen ja jälkeen pysäkkiä olevan jakson ajoajassa on huomioitu jarrutukseen ja hidastukseen kuluva aika, joka pidentää jakson ajoaikaa tasaiseen nopeuteen nähden. Jarrutuksen ja kiihdytyksen nopeuden muutoksen arvona on käytetty 1,2 m/s2, kuten RaideYVA:ssa. Jaksojen välillä tapahtuvaa nopeuden muutosta ei ole laskettu, koska sen vaikutus todettiin merkityksettömäksi.

TramWest on suunniteltu rakennettavaksi ns. rautatievaihtein, jotka sallivat suuremmat nopeudet kuin Helsingin raitioteillä tällä hetkellä käytössä olevat raitiotievaihteet. Sen vuoksi hidastusta erikseen vaihteiden vuoksi ei ole tarvinnut laskea.

Pysäkkiaika eli vaunun seisonta-aika pysäkillä on 15 sekuntia. Tapiolan ja Matinkylän asemien seisonta-aika on 30 sekuntia. Kuljettajat eivät myy lippuja, ja kulku vaunuihin ja vaunuista on kaikista ovista.

Vertailun vuoksi: Helsingin metrossa pysäkkiaika on 15–25 sekuntia. Bussin pysäkkiajat vaihtelevat. Ilman lipunmyyntiä yhden nousevan tai poistuvan asiakkaan tarvitsema aika on noin 3 sekuntia ja bussien pysäkkiajat ovat usein 4–8 sekuntia + 3 sekuntia nousevaa matkustajaa kohden.

Aikataulujen ajat on laskettu sekunnin tarkkuudella. Julkaistuun aikatauluun ajat on pyöristetty täysiksi minuuteiksi.

Esimerkkiaikataulu

Seuraavassa on esimerkkinä Elielinaukion ja Saunalahden välisen linjan aikataulun laskentataulukon jaksokohtaiset arvot.

Ratatyyppi-sarakkeessa näkyy jakson radan rakenne. Eri rakenteet ovat:

  • Katu = kadulle rakennettu rata, muu liikenne mahdollista
  • Katu/Tunneli = kadulle tunneliin rakennettu rata, muu liikenne mahdollista
  • Katu/Kaukalo = kadulle betonikaukaloon rakennettu rata, muu liikenne mahdollista
  • Row = erillisrata (Right of way)
  • Kaukalo = betonikaukaloon rakennettu erillisrata
  • Silta = erilliselle sillalle rakennettu rata

Keskinopeus-sarakkeessa on jakson ajoajan ja pituuden perusteella laskettu jakson keskinopeus. Koko linjan keskinopeus on laskettu koko linjan pituuden ja kokonaisajoajan kestosta. Kokonaisajoajassa ovat mukana myös seisonta-ajat pysäkeillä.

Elielinaukio-Saunalahti
Matka-ajat ja käytetyt nopeudet
Kiihtyvyys [m/s2]
1,20
Pysäkkiaika [s]
15
Tasausaika [min]
4
Ratatyyppi Maksimi-nopeus [kmh] Aika [s] Matka [m] Keski-nopeus [kmh]
Elielinaukio
Töölönlahti
Katu 30 49 350 25,7
Töölönlahti
 
    15 0,0
Töölönlahti
Fredrikinkatu
Row 80 41 510 44,3
Fredrikinkatu
 
    15 0 0,0
Fredrikinkatu
Ruoholahdenkatu
Row 80 36 600 59,6
Ruoholahdenkatu
Ruoholahdenkadun vaihde
Row 40 1 10 40,0
Ruoholahdenkadun vaihde
Mechelinin alitus
Row 40 1 10 40,0
[alitus]
[alitus]
Kaukalo 60 16 150 33,9
Mechelininkatu
 
    15 0 0,0
Mechelinin alitus
Ruoholahti (M)
Katu 40 36 300 29,8
Ruoholahti (M)
    15 0 0,0
Ruoholahti (M)
Ruoholahden vaihde
Katu 40 45 450 35,9
Ruoholahden vaihde
Salmisaari
Katu 40 32 300 34,1
Salmisaari
 
    15 0 0,0
Salmisaari
Salmisaaren silta
Row 50 13 100 27,7
[silta]
[silta]
Silta 80 36 800 80,0
Salmisaaren silta
Lemissaarentien alitus
Row 80 18 400 80,0
[alitus]
[alitus]
Kaukalo 80 14 300 80,0
Lemissaarentien alitus
Katajaharjun alitus
Row 80 23 500 80,0
[alitus]
[alitus]
Kaukalo 80 27 600 80,0
Katajaharjun alitus
Katajaharjun vaihde
Row 80 1 20 80,0
Katajaharjun vaihde
Hanasaaren järjestely
Row 80 27 400 52,8
Katajaharju
 
    15 0 0,0
[silta/penger]
[silta/penger]
Silta/Penger 80 39 650 60,8
Hanasaaren järjestely
Keilalahti
Row 80 34 550 58,2
Keilalahti
 
    15 0 0,0
Keilalahti
Keilalahden vaihde
Row 40 18 150 29,8
Keilalahden vaihde
Tapiolantien vaihde
Row 80 41 900 80,0
Tapiolantien vaihde
Tapiolantie
Row 60 15 250 60,0
Tapiolantie
Tapionaukion vaihde
Row 60 15 250 60,0
Tapionaukion vaihde
Tapiolan keskus
Row 40 36 350 34,9
Tapiola
 
    30 0 0,0
Tapiolan keskus
Pohjantien risteys
Row 40 23 200 31,8
Pohjantien risteys
Hakalehto
Row 80 34 550 58,2
Hakalehto
 
    15 0 0,0
Hakalehto
Niittymaa
Row 80 46 600 47,5
Niittymaa
 
    15 0 0,0
Niittymaa
Niittykummun koulu
Row 40 72 700 34,9
Niittykummun koulu
 
    15 0 0,0
Niittykummun koulu
Haukilahdenkadun vaihde
Row 40 23 200 31,8
Haukilahdenkadun vaihde
Matinkylän silta
Row 80 9 200 80,0
[silta]
[silta]
Silta 80 25 550 80,0
Matinkylän silta
Gräsanlaakson vaihde
Row 80 14 300 80,0
Gräsanlaakson vaihde
Gräsanoja
Row 75 18 200 39,4
Gräsanoja
 
    15 0 0,0
Gräsanoja
Iso Omena
Row 80 43 550 45,8
Iso Omena
 
    30 0 0,0
Iso Omena
Suomenlahdentien vaihde
Row 40 23 200 31,8
Suomenlahdentien vaihde
Tiistilä
Row 40 54 550 36,6
Tiistilä
 
    15 0 0,0
Tiistilä
Hylkeenpyytäjäntie
Row 80 68 1300 69,1
Hylkeenpyytäjäntie
[nopeusraja]
Row 60 30 500 60,0
[nopeusraja]
Iivisniemen keskus
Row 40 32 300 34,1
Iivisniemen keskus
 
    15 0 0,0
Iivisniemen keskus
[nopeusraja]
Row 40 32 300 34,1
[nopeusraja]
Kaitaa
Row 60 46 650 50,9
Kaitaa
 
    15 0 0,0
Kaitaa
Soukan vaihde
Row 50 58 650 40,1
Soukan vaihde
Soukan keskus A
Row 40 1 10 40,0
Soukan keskus A
 
    15 0 0,0
Soukan keskus A
Espoonlahden silta
Row 40 44 440 35,8
[silta]
[silta]
Silta 80 23 500 80,0
Espoonlahden silta
Espoonlahden uimahalli
Row 80 34 550 58,2
Espoonlahden uimahalli
 
    15 0 0,0
Espoonlahden uimahalli
Espoonlahdenkadun vaihde
Row 50 0 0
Espoonlahdenkadun vaihde
Espoonlahden keskus
Row 50 51 550 38,7
Espoonlahden keskus
 
    15 0 0,0
Espoonlahden keskus
Maininki
Row 50 44 450 36,8
Maininki
 
    15 0 0,0
Maininki
Ylä-Kivenlahti
Row 50 48 500 37,8
Ylä-Kivenlahti
 
    15 0 0,0
Ylä-Kivenlahti
Kivelahden tunneli
Katu/Tunneli 40 18 150 29,8
[tunneli]
[tunneli]
Katu/Tunneli 40 0 250
Kivelahden tunneli
Ala-Kivenlahti
Katu 40 14 100 26,4
Ala-Kivenlahti
 
    15 0 0,0
Ala-Kivenlahti
[nopeusraja]
Katu 40 36 350 34,9
[nopeusraja]
[nopeusraja]
Row 60 75 1250 60,0
[nopeusraja]
Saunalahden alitus
Katu 40 5 50 40,0
[alitus]
[alitus]
Katu/Kaukalo 40 9 100 40,0
Saunalahden alitus
Kummelivuori
Katu 40 50 500 36,3
Kummelivuori
 
    15 0 0,0
Kummelivuori
Saunalahden keskus
Katu 40 54 500 33,2
Saunalahden keskus
2140 23650
[min] 35,7
Keskinopeus 39,8

Sivu luotu 8.6.2006 / AA. Viimeisin päivitys 15.2.2008 / AA.



©2006 TramWest tramwest@gmail.com